.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سوادکوه و وعده های بی سرانجام !
ضرورت بازنگری در شیوه های سنتی تامین منابع مالی پروژه های ملی عمرانی محور سوادکوه
شمال نیوز : سالیان سال است که در بازدیدهای کم نتیجه بعضی از مقامات انتخابی وانتصابی که ماحصل آن گاها تنها عکسهای یادگاری و ارسال وعده های رنگارنگ به بستر شبکه های مجازی یا رسانه‌ها بوده، نتیجه چشمگیر قابل توجه دیگری در پیشرفت این دو پروژه بزرگ ندیده ایم
ضرورت بازنگری در شیوه های سنتی تامین منابع مالی پروژه های ملی عمرانی محور سوادکوه

شمال نیوز : تعریض محور فیروزکوه تا قائم شهر که در امتداد تعریض رودهن به فیروزکوه بوده از حدود ۲۰ سال پیش آغاز گردیده است اما در کمال ناباوری برخلاف محور رودهن _فیروزکوه که سالهاست پایان یافت، محور سوادکوه هنوز گریبانگیر مشکلات بودجه ای است،ضمن اینکه اشکالات عدیده ای در برخی از نواحی و بعضی از قطعات به لحاظ مهندسی قابل رویت می باشد. لذا ورود جدی و غیرشعاری استاندار و مجمع نمایندگان مازندران به بحث تامین اعتبار به شیوه های جدید اجتناب ناپذیر است.

 

فرسایشی شدن وعده های بی سرانجام و زمانبر شدن دو پروژه بزرگ پل کابلی پل سفید که در طراحی ۲۰ سال پیش پلی همسطح و موازی در نظر گرفته شد،بعد بخاطر احترام به سیمای شهر و کمک به اقتصاد بازار جهت بهره مندی از توقف خودروها برای خرید  پل همسطح با بازار مورد تایید قرار گرفت که این طرح نیز درست یا نادرست بخاطر پل تاریخی شاه عباسی با مخالفت میراث فرهنگی و عده ای دیگر مواجه شد.النهایه پل کابلی  پل سفید برای محور سوادکوه  در ردیف عملیاتی شدن قرار گرفت. 

  

در تقاطع شهید مهدوی قائم شهر  نیز  سال ۱۳۹۳ دستگاهها حفاری و پیمانکار مستقر شدند اما مدتی بعد با مخالفت عده ای دیگر طرح اولیه منتفی شد سپس طرح فعلی در کانون توجه قرار گرفت 

 

  رکود و سکوت محض پل پل سفید و کند بودن سرعت تقاطع شهید مهدوی و برخی  قطعات دیگر نظیر تملک بالا زیراب، دوربرگردان پویا چوب شیرگاه، زیرگذر مابین برنجستانک و هفت تن و.... به هیچ وجه شایسته مردم نیست. 

 

محور سوادکوه و پروژه های پیش گفته فقط برای تردد سوادکوهیان و قائم شهری ها نیست،بلکه استانداران،غالب نمایندگان مجلس،اکثر مردم خراسان شمالی،گلستان، مازندران،زائربن ثامن الحجج (ع)،مسافران و گردشگران و ....از محور سوادکوه به تهران و... تردد می کنند.

 

مردم می پرسند مگر استانداران، وزرا،نمایندگان مجلس حوزه های متعدد انتخابیه و سایر دولتمردان طی این سالها از این مسیر تردد نمی کردند ونمی کنند و رکود پروژه های یادشده را ملاحظه نمی کنند؟ پس چرا سالها پروژه های پیش گفته بدلیل تحقق نیافتن بودجه در عملیات اجرایی بلا تکلیف مانده است ؟

 

بعنوان خدمتگزار مردم در خانه مشارکت مردم در سلامت وتحت عنوان یک خبرنگار سوادکوهی، رفاه و سلامت جسمی و روحی مردمان دیارم و مسافران برای بنده ،قطعا تمامی ایرانیان و شما بزرگواران مهم است. 

 

پس چرا چنین پروژه هایی به درازا می کشد، که ترافیک، آلودگی صوتی،آلودگی شیمیایی لنتهای ترمز و دود خودروها، تکانشهای پل فلزی فعلی، انتظارکشیدن و وقت کشی در ترافیک ورودی پل یا پشت چراغ قرمز تقاطع شهید مهدوی، بعضا تصادفات و گاها حوادث، موجب اثر نامطلوب بر جسم و روح و رفاه مردم می شود؟

 

سالیان سال است که  در بازدیدهای کم نتیجه بعضی از مقامات انتخابی وانتصابی که ماحصل آن گاها تنها عکسهای یادگاری و ارسال وعده های رنگارنگ به بستر شبکه های مجازی یا رسانه‌ها بوده، نتیجه چشمگیر قابل توجه دیگری در پیشرفت این دو پروژه بزرگ ندیده ایم.

 

وعده های شیوه های تامین بودجه از طریق فلان ردیف بودجه پروژه ملی، اوراق بهادار، تحویل میله گرد، وعده پروژه جهش تولید، تفاهم نامه با استاندار وقت، وعده اعتبار از سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه، و... کارساز نبود لذا  این پروژه های ملی، در دریافت بودجه ملی مورد نیازناکام ماندند .

 

 شیوه های‌ سنتی  در تامین بودجه جوابگو نبود و نیست

 

محور سوادکوه به لحاظ تملیک و تعریض،رانش هایی وحشتناک در برخی مقاطع  از پایان سرخ کلا تا ورودی شیرگاه ، نقاطی دیگر از شیرگاه تا هفت تن نیاز به اعتبارات دارد. شما و ما مردم می دانیم بودجه ای صدها میلیاردی نیاز دارد و شیوه های سنتی پاسخگوی تحقق آن نمی باشد و نخواهد بود.

 

از استاندار محترم که به تازگی عهده دار مسئولیت استان مازندران شده اند و از مجمع محترم نمایندگان مجلس، بعنوان یک مازنی و سوادکوهی درخواست پیگیری  دارم

 

همانطوریکه استاندار در ماههای نخست ورود خویش تاکسی هوایی را با چرخبال و هواپیمایی که در آینده اضافه می شود در روز ۲۲ بهمن رونمایی کرد و نشان داد اهل فکرهای نو جهت غلبه بر ترافیک در زمان بحران و سرعت بخشی برای تردد سرمایه گذران و یا انتقال بیماران است پس این انتظار از استاندار و مجمع نمایندگان مازندران می رود تا در خصوص شیوه های تامین اعتبار برای پروژه پل کابلی پل سفید و تقاطع شهید مهدوی از شیوه های نو در تامین بودجه بهره جویند

 

 انتظار داریم از  دیگر راههای  تامین اعتبار نظیر ماده ۵۶ مبنی بر ورود بانکها جهت تامین اعتبار احداث و پرداخت به پیمانکاران جهت تکمیل پروژه ها نظیر آنکه بانک کل هزینه را پرداخت می کند سپس سازمان برنامه و بودجه بازپرداخت هزینه را به با

 

نک ها تقبل می کند کاری که برای تونل ها و پل های محور هرازدر حال پیگیری و در بسیاری از استانها انجام شد اما در محور سوادکوه از فرصت ماده ۵۶ غفلت شد. اینک نیز شاید مدیران عامل بانکهای کشور سقف تکمیل ظرفیت را مطرح کنند که نیاز به رایزنی استاندار و مجمع نمایندگان مازندران با رییس بانک مرکزی و مدیران عامل بانکها و معاون اول رییس جمهور برای برخورداری از مزایای ماده ۵۶ می باشد.

 

با توجه به چراغ سبز دولت در فروش املاک راکد دولت از این مسیر با فروش بخشی از املاک وزارتخانه متبوع تامین اعتبارات انجام شود تا از محل واگذاری ملک ،تامین اعتبار صورت گیرد.

 

 بحث تهاتر نفت موضوع دیگریست که شرکتهای توانمند خارجی که در ایران هستند و قرارداد تهاتر نفت با ایران دارند ورود کنند البته با رعایت مباحث امنیتی،فنی، حقوقی و نظارتی، تاپروژه های عمرانی را باهمکاری مهندسین ایرانی به پایان برسانند و از محل تهاتر نفت هزینه خود را طی روال قانونی به شرط حفظ اقتدار ایران دریافت کنند.

 

پیشنهاد می شود ؛ با توجه به سفر قریب الوقوع رییس جمهور محترم به مازندران جلسه ای تخصصی با حضور نمایندگان،استاندار، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل برنامه و بودجه، معاون وزیردر توسعه و زیرساخت راههای کشور، مدیر شرکت توسعه و زیر ساخت شمال کشور ، مبالغی را با کمیته کشوری سفر آتی ریاست جمهوری برای محور سوادکوه بخصوص پل پل سفید  تصویب  کنند . هرچند مطالبات استانی هزاران میلیارد است و منابع سفر پاسخگوی کل مطالبات نیست اما حداقل انتظار ۱۰۰تا ۲۰۰ میلیارد تومان برای محور جاده ترانزیت سوادکوه می باشد که تنها جاده تریلی رو محور مازندران می باشد.

 

ورود دادن شرکتهای دارای تجهیزات و توان بنیه مالی مثل قرارگاه خاتم الانبیا که قدرت اجرای پروژه های عمرانی را داراست و با هدف  خدمت فعالیت می نماید ، طی فرایندهایی نظیر تهاتر و.... ،می تواند پروژه های آتی یا حتی فعلی را به شرط جابجایی پیمانکار انجام دهند.

 

چنانچه شیوه های جدید لحاظ نشود برآورد فعلی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای پل کابلی پل سفیدو دیگر پروژه ها اگر از طریق اوراق و...باشد زیان حدود ۳۰ درصدی پیمانکار یا تاخیر در دریافت شاید خدای نخواسته کاسته شدن از کیفیت پروژه ها از سوی بعضی از پیمانکاران  همراه شود . پیشنهاد پایانی نیز تشکیل کمیته نظارت عمرانی تحت نظر استاندار که علاوه بر ناظرین پیش بینی شده در متن قرارداد ، به کیفیت سنجی پروژه ها بپردازند و مستقیم گزارش را تحوبل استاندار نمایند.

 

۲۵ بهمن ۱۴۰۰

عبدالله شهمیر شورمستی

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.599 seconds.